Rust in je hoofd, hoe krijg je dat?
Julia Eisele
20 juni 2021 

Rust in je hoofd, hoe krijg je dat?

Rust in je hoofd, dat willen we allemaal wel. Het afgelopen 1,5 jaar zijn alle veranderingen door de pandemie bij de meesten van ons niet in de koude kleren gaan zitten. Het heeft veel stress en hoge werkdruk opgeleverd. Of onrust, omdat je ineens andere werkzaamheden of taken op je bordje kreeg. Rust in je hoofd, hoe krijg je dat? We leven in een tijd waarin we nogal veel moeten en er veel van ons verwacht wordt. Al is dit ook iets wat je zelf in stand houdt omdat je dit gelooft. Wanneer je voelt dat er te veel aan je getrokken wordt, ben je zelf degene die hiervoor moet waken. Als je merkt dat je gestrest raakt door naar het nieuws te kijken, zoek het dan niet steeds op. Wees extra alert als deze veel voorkomende signalen van stress voor jou gelden:
  • Denken: snel afgeleid zijn, moeite met concentreren, vergeetachtigheid.
  • Emoties: moeilijk kunnen ontspannen, prikkelbaar zijn, somberheid, angst, een “vol hoofd”.
  • Lijf: vermoeidheid of juist heel energiek zijn, gespannen gevoel, rusteloosheid, zweten, sneller schrikken, hoofdpijn, veranderde eetlust, slaapproblemen.
  • Gedrag: je afzonderen, moeite om taken af te maken, in ruzies of discussies betrokken raken
Teveel stress daar wil je vanaf. Zeker zo voordat de zomervakantie begint. Ik wil je graag drie concrete tips meegeven zodat je meer kunt ontspannen en daardoor meer rust in je hoofd krijgt.

#1 Grenzen stellen

Het is belangrijk duidelijke grenzen te stellen. Naar je werkgever, naar je partner, naar je kinderen, naar iedereen! Als je wilt dat ‘werelden’ niet door elkaar heen lopen, is het belangrijk je werk af te sluiten als je de kinderen uit school haalt. Klaar is klaar! Denk aan het petje op, petje af principe. Jij bepaalt wanneer je werknemer, vrouw of moeder bent.

#2 Focus op de goede dingen

Het heeft geen zin om je druk te maken over wat er de afgelopen periode is gebeurd en wat er hierdoor in je leven is veranderd. Wees bewuster in het hier en nu, dat helpt je sowieso meer te ontspannen. Het is weer zomer! Ga als het even kan naar het park of een meertje, lekker naar buiten, geniet van dit seizoen met de prachtige natuur.

#3 Kies een ochtendroutine

Sta standaard een half uur eerder op dan je gewend bent. Dan denk je nu misschien, zo vroeg? Toch heb je er de hele dag profijt van als je de dag begint met me-time. Kies voor focussen op je ademhaling (yogatechnieken), pak je notitieblok en schrijf wat van je af, zet een kop thee terwijl de rest van het huis nog slaapt. Alles wat ervoor zorgt dat je echt even eigen tijd pakt. Wil je gemakkelijk ontspannen en je hoofd leegmaken? Dan heb ik iets leuks voor je! Een vijfdaagse zomer challenge waarbij je dit leert met de juiste oefeningen uit mindfulness en yoga. Ben je nieuwsgierig geworden, lees dan hier verder!
Over de schrijver
Julia Eisele
Reactie plaatsen