Met stress thuiswerken? Voorkom ze met deze 3 tips!
Julia Eisele
23 november 2021 

Met stress thuiswerken? Voorkom ze met deze 3 tips!

Was je net weer gewend om naar kantoor te gaan, ben je toch weer genoodzaakt om thuis te werken. Helaas, we moeten er weer aan geloven. Maar pas op! Zorg ervoor dat je niet met een gevoel van stress aan het thuiswerken bent. Hoe deden we dit ook alweer 1,5 jaar geleden?

In stress thuiswerken

Wel naar kantoor, niet kantoor. Het maakt je onwijs onrustig en je ervaart vrij snel weer stress. Wij mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren en pingpongen helpt hier niet bij. Echter omdat we vaker in de situatie hebben gezeten dat we moesten thuiswerken, kun je sneller schakelen. Bedenk goed hoe je dit eerder deed. Hoe zorgde je ervoor dat je je werkt afkreeg? Hoe ervaarde je voldoende ontspanning gedurende je werkdag en hoe zorgde je voor de juiste balans tussen werk en privé?

Geen eigen keuze, of wel?

Wat het thuiswerken extra uitdagend maakt voor medewerkers is dat het in coronatijd geen eigen keuze is. Verplicht thuiswerken heeft al direct een lading van “Pfff het is een moe-tje" waardoor stress op de loer ligt. En als wij mensen ergens niet van houden, dan is dat het wel! Toch is het wel een keuze hoe je ermee omgaat. Je kiest ervoor om het als negatief te ervaren. Dat is goed nieuws! Dan kun je er dus ook voor kiezen om deze tijd goed door te komen. Hoe zorg je ervoor dat je de werkdagen goed en ontspannen verlopen?

Drie mooie tips ‘stress thuiswerken’

Mocht je dan toch de nodige stress ervaren, met deze mooie tips kun je er weer tegenaan!

TIP 1: Identificeer je stress

Waar komt die stress echt vandaan? Het is makkelijk om te roepen dat je stress hebt, maar weet je ook hoe dit komt? Komt het door je lange to-do lijstje? Heeft het te maken met bepaalde taken? Door de mensen waarmee je werkt? Mis je je collega’s? Als je dit helder hebt, kun je er ook echt iets mee.

TIP 2: Focus op goed!

Het is veel makkelijker om je te focussen op negatieve dingen. Je bent geneigd om te denken, wat heb ik niet in plaats van wat heb ik wel? Bedenk bij jezelf wat er goed gaat. Waar je onwijs trots op bent. Wees hier bewust van en zorg ook dat je tevreden met jezelf bent.

TIP 3: Socializen met collega’s

Zorg ervoor dat je blijft verbinden met je collega’s. Niet alleen de standaard online calls en verplichte mailtjes, maar ook oprecht interesse te tonen in hoe het met je collega gaat. Wees creatief, heb vooral ook fun op dit soort momenten! Wil je meer leren over rust nemen? Het ‘rust in je hoofd’ webinar leert je op een leuke en makkelijke manier hoe je d.m.v. krachtige mindfulness en yoga technieken rust kunt nemen. Lees hier voor meer informatie over dit webinar of andere toffe Vitallife’s webinars.
Over de schrijver
Julia Eisele
Reactie plaatsen