Kiezen voor actieve rust
Julia Eisele
07 juni 2021 

Kiezen voor actieve rust

Jouw dag begon vroeg vandaag en na een lange drukke werkdag, heb je eten gekookt, de kinderen naar bed gebracht, dus heb jij een welverdiende Netflix-avond verdiend. Beentjes omhoog en relaxen. Begrijp mij niet verkeerd, passieve rust is zo nu en dan helemaal prima. Maar kies je ook weleens bewust voor actieve rust? Ik las eens iets over een onderzoek uitgevoerd op een muziekschool in Berlijn. Ze onderzochten daar het verschil tussen de goede studenten en de uitmuntende studenten. Beide studenten spanden zich veel in tijdens de studie maar hadden uiteraard ook behoefte aan ontspanning. De uitmuntende studenten onderscheidden zich door bewust actieve ontspanningsmomenten in te plannen. Interessant!

Passief en actief rusten

Er zit een verschil tussen passief en actief rust nemen. Bij passief rusten geef je vooral je lichaam rust, denk aan luieren op de bank voor de tv. Je hersenen zijn dan nog steeds hard aan het werk. Bij actieve rust werken je hersenen natuurlijk ook maar ben je hier veel bewuster van en dat is precies wat ons brein nodig heeft. Hierdoor geef je bewust aandacht aan wat er in je hoofd omgaat, op een observerende manier.

Manieren van actieve rust

Er zijn verschillende manieren om actieve rust te nemen. Je kunt bijvoorbeeld een wandeling maken. De natuur doet wonderlijke dingen met je en zorgt ervoor dat je tot jezelf komt en je gedachtes op een rijtje kunt zetten. Daarnaast kun je kiezen voor yoga-oefeningen of mediteren en lichaam en geest laten rusten. Of zet een lekkere kop thee voor jezelf, nestel je in een fijn hoekje met kussens en staar eens bewust naar buiten.

Plan je rustmomenten in

Eigenlijk plan je alles op een dag. Je zet je wekker om 7u, brengt je kinderen naar school om 8.15u, start je werkdag om 9u, je hebt je eerste vergadering om 9.30u. En ga zo maar door! Je rustmomenten inplannen is dus helemaal niet zo gek. Plan bewust dat rondje lopen buiten in en blok een aantal andere rustmomenten in je agenda. Goede reminder voor jezelf en dat houdt ook de collega’s tegen een vergadering in te plannen 😉. Wil je meer leren over rust nemen? Het ‘rust in je hoofdwebinar leert je op een leuke en makkelijke manier hoe je d.m.v. krachtige mindfulness en yoga technieken rust kunt nemen. Lees hier voor meer informatie over dit webinar of andere toffe Vitallife's webinars.
Over de schrijver
Julia Eisele
Reactie plaatsen