Zo zorg je voor meer vitaliteit op de werkvloer
Julia Eisele
27 september 2021 

Zo zorg je voor meer vitaliteit op de werkvloer

Vitaliteit, een woord wat je de laatste tijd vaak voorbij ziet komen. Vitaliteit is de gezonde geestelijke en lichamelijke gesteldheid van iemand die leidt tot energie om te leven, waarbij beide factoren in balans zijn. Het wordt ook wel levenslust of veerkracht genoemd. Meer vitaliteit op de werkvloer, hoe doe je dat? Goed nieuws, er bestaat een model die je hierbij kan helpen!

Model om je vitaliteit te vergroten

Tijdens mijn opleiding ‘Vitaliteitsadviseur’ raakte ik bekend met de vitaliteitspiramide van Albert Sonneveld. In zes lagen wordt er hierin aangegeven wat de allerbelangrijkste elementen zijn. Aan welke knoppen kun je draaien om je vitaliteit te vergroten? Vaak is het eerste wat in je opkomt meer bewegen en gezond eten. Echter is dit alleen de top van de piramide.

Veel impact maken

Hoe kan je snelheid maken en veel impact als je vitaal wilt zijn? De zes lagen (van boven naar beneden, dus van kleine naar grote impact) zijn: 1. optimale voeding, 2. voldoende beweging, 3. regelmatige herstelmomenten, 4. positief denken, 5. ondersteunende relaties en 6. zinvol leven. Dit geeft dus aan dat de sociale contacten en zingeving de meeste impact voor je maken. Tijd om hiermee aan de slag te gaan dus!

3 tips om je vitaliteit op de werkvloer vergroten:

Tip 1: weet waarom je doet wat je doet Waar kom jij je bed voor uit? Weet waarom je doet wat je doet. Hiermee bedoel ik niet, omdat mijn werkgever wil dat ik kom opdagen of omdat je de kinderen naar school moet brengen. Nee, waarom heb je voor dit pad gekozen? Wat geeft jouw dag zin in de dag? Tip 2: ga een gesprek aan met je collega’s het koffieautomaat gesprek belangrijker maken. Zeker nu we weer vaker naar kantoor mogen is het echt heel belangrijk om met je collega’s in contact te zijn. Knoop een echt gesprek aan. Next level: maak een bel- of wandel afspraak in je lunchpauze voor echte verbinding. Tip 3: schrijf op waar je dankbaar voor bent Waar ben je dankbaar voor? Sta je hier weleens bewust bij stil? Het helpt om iedere dag drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Schrijf op wat gaat GOED gaat in je leven zodat je jouw brein leert te focussen op positiviteit. Wekelijks schrijft Vitallife een blog over onderwerpen als gezond thuiswerken, werk-privé balans, werkgeluk, focus en productiviteit. Vind je dit leuk? Houd www.vitallife.nl/blog in de gaten en volg ons op Linkedin: waar we regelmatig inspiratie en tips met je delen. Mocht je eens meer over een onderwerp willen lezen, laat het ons gerust weten!
Over de schrijver
Julia Eisele
Reactie plaatsen