In de winter energie overhouden? Met deze 5 tips lukt dat!
Julia Eisele
09 december 2021 

In de winter energie overhouden? Met deze 5 tips lukt dat!

Ken je dat? Die welbekende tijd van het jaar - de herfst en winterperiode - dat je door het trieste weer soms ook een beetje triest wordt. De dagen worden korter, de zon laat zich minder zien, het is guur weer. Het is niet zo gek dat in de winter energie tekort ontstaat. Toch hoef je er niet aan toe te geven en kun je er genoeg aan doen om wel energiek de winter door te komen! Hoe je dat doet leg ik je uit in de volgende 5 tips!

#1: Ga naar buiten

Op de koude dagen is het erg verleidelijk binnen te blijven zitten. Lekker met een theetje, warme trui en de kachel hoog. Toch kan ons lichaam het daglicht juist goed gebruiken! Dat heeft twee fijne voordelen. Allereerst de Vitamine D die je tot je neemt, die je vaak tekort hebt in de winter. Vaak vullen mensen dit aan met supplementen, maar als je daarnaast zoveel mogelijk daglicht tot je neemt is het effect nog groter. Daarnaast is daglicht ook nodig om onze biologische klok niet te laten ontregelen, maar het onderdrukt ook de productie van melatonine, een hormoon dat onze slaap regelt. Wat er weer voor zorgt dat je ‘s avonds beter in slaap valt. Kortom, kleed je warm aan en ga een half uur per dag naar buiten.

#2: Zorg dat je beweegt

En als je dat toch buiten bent kun je net zo goed flink bewegen! Dit stimuleert namelijk de aanmaak van endorfine (werkt pijnverzachtend, verhoogt de weerstand) en serotonine (is ons rusthormoon), waardoor je je beter in je vel voelt. Regent het of heb je geen zin je buiten uit te sloven? Je kunt er ook voor kiezen tijdens je pauze binnen een lekker muziekje op te zetten en te dansen. Of begin de dag met wat rek- en strekoefeningen of rol ‘s avonds nog even je yogamat uit. Maak het voor jezelf niet te groot en ingewikkeld als het niet in je natuurlijke aard zit om te bewegen. Een paar keer de trap op en neer hollen is ook beweging. Of bedenk een simpele beweging die je kunt doen als je op je kopje koffie wacht.

#3. Pak voldoende (nacht)rust

Naast de buitenlucht en beweging is voldoende rust pakken ook erg belangrijk. Meer behoefte aan slaap tijdens de wintermaanden is iets wat vaak voorkomt, de dagen zijn nu eenmaal korter en donkerder. Pak hoe dan ook die 7 tot 8 uur slaap per nacht. Mocht je gevoelig zijn voor een winterdip, zorg dan sowieso dat je voor elf uur slaapt. Tussen elf en twaalf uur ‘s nachts slaap je het diepst en zijn je lichaam en geest in staat het beste te rusten en herstellen. Let er wel op dat je niet te veel slaapt, want dat kan weer je gemoedstoestand negatief beïnvloeden. Blijf niet te lang tv kijken en neem eens een boek mee naar bed. Je ogen zullen snel willen toegeven aan de slaap 😉.

#4. Durf naar binnen te keren

Doordat het sneller donker wordt, gaan de gordijnen al vroeg dicht, worden de kaarsjes aangestoken en heb je zin om lekker te cocoonen. Een avondje Netflixen is natuurlijk prima maar kies ook eens voor bewust naar binnen keren. Deze periode van het jaar kun je goed gebruiken om te reflecteren. Waar ben je het afgelopen jaar trots op geweest? Wat had je liever anders willen doen? Durf deze me-time te omarmen en adem even flink diep in en weer uit. Je kunt ervoor kiezen te mediteren, wat yogaoefeningen te doen, maar soms is even de rust op zoek met een kop thee en naar buiten staren al genoeg. Doe gewoon even.. helemaal.. niets.

#5. Kies voor gezond eten (geen comfort food!)

In de winter zijn we geneigd te grijpen naar volle maaltijden. Die rijk zijn aan vetten en koolhydraten waardoor je je sneller futloos en sloom gaat voelen. Af en toe is zo’n maaltijd niet erg maar het is niet bevorderlijk voor je humeur. Kies voor variatie en uiteraard genoeg groenten en fruit om je energiepeil een boost te geven. Groene groeten – bijv. broccoli en spinazie – zit boordevol Vitamine B. Die heeft een positief effect op de neurotransmitters in de cellen die je stemming bepalen. Omega 3 – zit in makreel, zalm maar ook in noten - ondersteunt de aanmaak van serotonine (is ons rusthormoon) en dopamine (veroorzaakt een snel en intens gevoel van blijdschap) in je hersenen. Echte gelukshormonen, dat wil jij toch ook? Zorg ervoor dat je medewerkers lekker in hun vel zitten en energie aan het einde van de werkdag overhouden om te kunnen doen wat (naast het werk) ook heel belangrijk voor ze is! Inspireer je medewerkers met onze krachtige webinars.
Over de schrijver
Julia Eisele
Reactie plaatsen